Cookies

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Zorgverlening in de wijkverpleging tijdens de Coronacrisis

Afgelopen week hebben we vragen gekregen over hoe Icare omgaat met de Corona problematiek in de wijkverpleging. Icare heeft daarbij twee belangrijke verantwoordelijkheden:

  • Beschermen van de klanten tegen overdracht van het virus door medewerkers.
  • Beschermen van de medewerkers tegen overdracht van het virus door klanten.

Om deze verantwoordelijkheden te kunnen waarmaken, volgen we nauwgezet de richtlijnen van het RIVM.

Beschermen van klanten en medewerkers.
Corona wordt overgedragen van mens op mens via druppels bij hoesten en niezen binnen een afstand van 1 ½ meter. Ook is er overdracht mogelijk via de handen. Dit gebeurt als besmette oppervlakken en/of voorwerpen worden aangeraakt én daarna de eigen ogen, neus en mond worden aangeraakt. Medewerkers van Icare volgen daarom nauwgezet de instructies die er zijn op het gebied van hygiëne: handhygiëne en hygiëne voor de telefoon en iPad. Het houden van 1 ½ m afstand is in de praktijk van de zorgverlening meestal niet mogelijk. Wat dan essentieel is, is om te bepalen of er sprake is van een mogelijke besmetting van een medewerker of van een klant. Omdat onze zorgverleners achtereenvolgens bij klanten zorg verlenen, is dat een essentieel punt dat grote aandacht heeft.

Klanten waarbij een verdenking is van Corona, omdat ze de verschijnselen vertonen zoals de RIVM die beschrijft, worden verzorgd in een zogenaamde Coronaroute. Dit om de kans op kruisbesmetting tussen klanten en medewerkers te minimaliseren. Op de Coronaroute worden bij de zorg de persoonlijke beschermingsmiddelen ingezet, zoals daarvoor goedgekeurde mondkapjes, veiligheidsbrillen, handschoenen en schorten. Hierdoor zijn onze medewerkers beschermd tegen het virus en wordt overdracht voorkomen. Bij klanten die geen verschijnselen van Corona vertonen, is de inzet van beschermende middelen niet nodig en zelfs ongewenst. De persoonlijk beschermende middelen in Nederland zijn schaars en voorbehouden om te gebruiken in situaties waarin dat nodig is.

Onze medewerkers hebben de instructie om alleen zorg te verlenen, als dat volgens de richtlijnen veilig is. Op dit moment geldt dat er voor de zorgverleners van Icare die dat nodig hebben, voldoende persoonlijk beschermende middelen beschikbaar zijn. Daarbij stellen we professionele eisen aan de kwaliteit en alleen goedgekeurde mondkapjes worden gebruikt.

Medewerkers waarbij een verdenking is van Corona, omdat ze de verschijnselen vertonen zoals de RIVM* die beschrijft, kunnen werken in de zorg, onder de voorwaarde dat ze gebruik maken van persoonlijke beschermende middelen, zodat besmettting van anderen wordt voorkomen. We volgen daarmee de officiele richtlijnen van het RIVM. We zijn blij met het nieuws dat vanaf 6 april onze medewerkers kunnen worden getest bij de GGD.

Wat kunt u doen….
Wij doen er alles aan om de zorg veilig te geven en onze klanten kunnen daar ook aan bijdragen. Hiervoor hebben we een informatiekaart gemaakt en uitgedeeld bij de klanten. Misschien bent u mantelzorger voor een klant en komt u op bezoek of partner en woont u op hetzelfde adres. Het is heel belangrijk dat u de instructie op de informatiekaart opvolgt en daardoor draagt u bij aan het veilig werken van de zorgverleners.

Hieronder vindt u nog informatie over wat u kunt doen voor de preventie van Corona en richtlijnen voor hygiene tijdens zorgmomenten.

Download hier de preventiekaart Corona: bezoek en zorgverlening.
Download hier de hygienekaart Corona voor huisgenoten, bezoek en mantelzorgers.
Download hier de hygienekaart Corona voor klanten.

Premier Rutte zei het in zijn televisietoespraak: iedereen in Nederland moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het virus zo langzaam mogelijk verspreidt. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat de zorg niet overbelast wordt. En hij zei “let een beetje op elkaar’. Wat dat betreft kunt u op ons rekenen en wij hopen op alle klanten, familie en mantelzorgers te mogen blijven rekenen.

*) Icare volgt de richtlijnen van het RIVM, die aan aanpassing onderhevig zijn. Deze tekst gaat uit van de richtlijn RIVM d.d. 7 april.

Geplaatst op: 7-4-2020

Contact in de wijk

Het wijkteam is 24 uur per dag bereikbaar. Heeft u nog geen contact met Icare? Bel dan met 0900 88 33. Hieronder kunt u door te zoeken op plaatsnaam de contactgegevens van de Icare teams en locaties vinden.

Ongeldige invoer Veld mag niet leeg zijn