3.1 Moet u betalen voor de begeleiding?
U stemt ermee in dat de geplande begeleidingstijd, zoals deze in overleg met ons wordt afgesproken, leidend is voor de facturering. In het plan kan worden vermeld welke afspraken hierover zijn gemaakt.
Wij hebben de intentie om zoveel mogelijk werkzaamheden bij u thuis te verrichten. Het kan echter noodzakelijk zijn dat bepaalde werkzaamheden voor u op een andere locatie dan bij u thuis moeten worden verricht. Indien en voor zover dat het geval is, zal alsnog de tijd die wij daarvoor nodig hebben achteraf aan de registratie toevoegen, met inachtneming van de dan geldende regelgeving. Het gaat dan bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, om de tijd die wij nodig hebben om zaken met andere zorgverleners te regelen.
In het geval van de Wet langdurige zorg (Wlz) en wanneer het zorgkantoor niet aan ons betaalt, zal u rechtstreeks aan ons betalen. Wanneer u een Persoonsgebonden budget heeft ontvangt u van ons een factuur en betaalt u de begeleiding aan ons.
Voor begeleiding vanuit de Wmo vraagt de gemeente van u een eigen bijdrage.
3.2 Hoeveel moet u betalen?
Het CAK of de gemeente bepaalt hoe hoog de eigen bijdrage is.
3.3 Op welk moment moet u betalen?
- Indien van toepassing, zoals bij een Persoons Gebonden Budget, sturen wij u voor de begeleiding waarvoor u zelf moet betalen, een duidelijke en gespecificeerde factuur, die u binnen veertien dagen moet betalen. Bij het aangaan van de overeenkomst spreken wij af op welke wijze u zult betalen.
- In geval u de begeleiding wil stopzetten, verhinderd bent of om andere redenen de afspraak niet door kan laten gaan en niet binnen 24 uur afzegt kunnen wij voor betreffende afspraak de gebruikelijke kosten bij u in rekening brengen.
- Wij maken geen gebruik van de sleutelkluis, indien u voor anderen wel een sleutelkluis wil gebruiken, zijn de kosten die daarmee verband houden, zoals de kosten voor aanschaf en montage voor u eigen rekening.
- Wij stellen de procedure ‘Cliënt doet deur niet open’ in werking als cliënt de deur van zijn/haar woning niet opent, terwijl er op dat moment wel een begeleidingsafspraak is. Indien het volgens deze procedure nodig is dat wij of politie toegang moeten verkrijgen tot uw woning, bijvoorbeeld door het forceren van een deur of raam, zijn de kosten daarvan voor uw rekening.
3.4 Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Na het verstrijken van de termijn van veertien dagen sturen wij u een betalingsherinnering en krijgt u van ons de gelegenheid alsnog te betalen binnen een termijn van veertien dagen na ontvangst van de betalingsherinnering. Als u daarna nog steeds niet heeft betaald, brengen wij rente en buitengerechtelijke incassokosten bij u in rekening vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
3.5 Kunnen wij de prijzen van de begeleiding aanpassen?
Wij kunnen de prijzen van de begeleiding aanpassen aan in ieder geval de loon- en prijsontwikkelingen (“indexeren”) en wettelijke tarieven.