Wanneer er sprake is van een ernstig ontregeld huishouden, pakken we dit gezamenlijk praktische aan door stap voor stap het huis opgeruimd, schoon en leefbaar te krijgen én te houden.
De coördinator(en) van het team is direct bereikbaar voor de betreffende persoon/gezin, een familielid, de mantelzorger en instanties. Na een melding bezoekt de teamcoördinator de voorgestelde cliënt. Tijdens het bezoek wordt een beoordeling van de situatie gemaakt. Wanneer nodig wordt, met instemming van de cliënt, contact gezocht met ketenpartners om een goede start van de samenwerking mogelijk te maken. Er wordt direct praktische hulp ingezet waarbij, zoveel als kan, de cliënt betrokken is. Als er al contacten zijn tussen de cliënt en een andere instantie, dan gaat de samenwerking in samenspraak met beiden om het proces van de hulpverlening niet te verstoren.
De coördinatoren en ambulant begeleiders maken gebruik van de expertise van o.a. een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf, GGD, gidsen en interventieteams. In principe is de inzet kortdurend en vindt eventueel doorgeleiding plaats naar reguliere thuisbegeleiding. De coördinator en/of ambulant begeleider is verantwoordelijk voor een volledige overdracht. Wanneer nodig is, in overleg met de subsidieverstrekker, verlenging van de inzet mogelijk.