De coördinatoren zijn direct bereikbaar voor zowel een klant, familielid, mantelzorger en instanties. Na een melding zal een van de coördinatoren de voorgestelde klant bezoeken en een beoordeling van de situatie maken. Indien noodzakelijk zal, met instemming van de klant, contact gezocht worden met ketenpartners om een goede start van de interventie mogelijk te maken. Er wordt direct praktische inzet geboden, waarbij zoveel als mogelijk wordt samengewerkt met de klant.
Als er al contacten zijn tussen de klant en een andere instantie, zal de interventie in samenspraak gaan om het proces van de hulpverlening niet te verstoren.
De coördinatoren en thuisbegeleiders maken gebruik van de expertise van o.a. een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf, GGD, V&V, gidsen, interventieteams etc. In principe is de inzet kortdurend en vindt eventueel doorgeleiding plaats naar reguliere begeleiding. De coördinator en/of thuisbegeleider zal dan zorgdragen voor een goede overdracht. Indien noodzakelijk zal, in overleg met de subsidieverstrekker, verlenging van de inzet mogelijk zijn.