Cookies

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Een ochtend mee met de ambassadeur van de wijkverpleging Anke Oosting

Afbeelding: PHOTO-2019-08-05-09-43-08b_bew

Anke staat al op mij te wachten als ik iets over half 8 ’s morgens aan kom rijden. Na haar opleiding aan de HBO-V werkt Anke nu al weer ruim 12 jaar in het specialistisch team in Zwolle, Kampen en omgeving. De klanten die deze ochtend zorg krijgen van Anke weten dat ik meekom. Samen rijden we in haar auto door de stad op weg naar het eerste bezoek. Anke verteld ondertussen over haar werk: “We kunnen steeds meer zorg thuis geven, hierdoor kan een ziekenhuisopname worden verkort of voorkomen. Iedere doordeweekse dag is er een collega op kantoor, die de telefoon aanneemt, overname van zorg uit het ziekenhuis voorbereidt, maar ook zorgvragen aanneemt van huisartsen, de wijkteams ondersteunt en met spoed iets kan regelen. Naast deze “bureaudienst” werken er drie collega’s een dagdienst in de wijk. Om 15 uur begint er ook nog een collega in de avonddienst. Verder is er een collega die de avond en nacht bereikbaar is. Mijn collega’s en ik zijn verpleegkundigen die deskundig zijn op het gebied van specialistische en complexe zorg thuis. We volgen elke drie jaar een bijscholing specifiek voor de handelingen die wij uitvoeren en de laatste ontwikkelingen weer te horen. Het is ook heel fijn om met vakgenoten uit het hele land ervaringen uit te wisselen. Wij bieden zorg die is afgestemd met de klant op zijn/haar eigen thuissituatie. Het specialistisch team geeft complexe zorg thuis, zoals verschillende vormen van infuustherapie bijvoorbeeld antibiotica of chemotherapie, sondevoeding/intraveneuze voeding of dialyse. Een ander belangrijk deel van ons werk bestaat uit zorg aan mensen die in de laatste fase van hun leven zijn en wij bijvoorbeeld de pijnbestrijding (subcutaan, intraveneus of spinaal) en/of sedatie verzorgen. We kunnen dit op elk moment doen, we zijn van ’s morgens tot ’s avonds laat beschikbaar en in de nacht oproepbaar. We werken veel samen met de wijkteams, die de dagelijkse zorg geven, we proberen daarin een korte lijn met elkaar te houden.”

Samen gaan we bij de eerste klant naar binnen. De mevrouw, van net 60 jaar, die we bezoeken krijgt dagelijks zorg van het wijkteam van Icare en van het specialistisch team. Mevrouw is erg ziek, ze heeft kanker en een uitgebreide behandeling met chemotherapie achter de rug. Daarnaast zijn er heel vervelende, pijnlijke complicaties geweest.
“Ik ben blij dat ik thuis ben, kan herstellen en mij klaar kan maken voor de operatie die nog gaat komen. Ik ben zo bang voor de operatie”, zegt mevrouw en begint zachtjes te huilen. Anke praat zacht met mevrouw en mevrouw kalmeert. Ik zie een grote vertrouwensband. Anke verzorgt de lijn waardoor mevrouw voeding krijgt en koppelt deze vakkundig af. Mevrouw krijgt een dagelijkse injectie die pijnlijk voor haar is, Anke neemt de tijd om de vloeistof rustig in te spuiten.
Ik sta er naast en kijk naar de zorg en naar het moment. Het roept emotie op. Ik ben blij dat deze zorg thuis gegeven kan worden en ik een mooi moment zie tussen zorgontvanger en de zorggever. Vooral een moment tussen twee mensen. Het verdriet, de kwetsbaarheid en de angst van deze mevrouw maakt verdrietig. Anke ruimt alle spullen op, legt nog even haar hand op de hand van mevrouw. “Ik ben er morgen weer”, zegt ze en neemt afscheid. Loopt nog even naar de echtgenoot van mevrouw die beneden is, om kort te overleggen en we staan buiten. Anke zegt: “Het autorijden tussen de ene en de andere klant die we bezoeken is fijn om even afstand te kunnen nemen”. Ik knik en vraag me ondertussen af hoe je schakelt in zo’n korte tijd.

We rijden door naar Kampen, waar Anke een beetje vroeg wil zijn, want de meneer die we gaan bezoeken gaat op vakantie. Meneer doet zelf open en oogt ondanks zijn ziekte fit. Hij verteld: ‘Ik heb er zo’n zin in, we gaan voor het eerst weer met het hele gezin op vakantie. Drie pubers en mijn vrouw”. Op mijn vraag waar ze naartoe gaan: “We gaan naar Friesland, in een wat luxere huisje. Dan kan ik dingen doen als ik het kan en als het nodig is ga ik liggen”. De vakantie is getimed tussen de chemokuren in. In de week van de chemokuur is meneer erg ziek en krijgt daarom voeding via een centrale-infuuslijn in zijn lichaam, omdat het eten en drinken niet goed lukt. Tijdens zijn vakantie krijgt meneer ook zorg van een andere zorgorganisatie in Friesland. “Super dat dit zo kan, het geeft mij net iets meer vrijheid”. Tijdens het verzorgen van de lijnen, praten meneer en zijn vrouw met Anke over van alles. Meneer zegt: “Thuis is ook leven, dat is het ziekenhuis niet, dan is het alleen behandelen. Mijn oncoloog stond er versteld van wat er door het specialistisch team allemaal thuis mogelijk is, en hierin ook initiatief durft te nemen richting de arts voor een andere behandeling als ze zien dat het met iemand niet goed gaat. Een infuus, injectie, voeding, pijnbestrijding het kan allemaal. Misschien moet je dat beter als boodschap laten horen bij je collega’s van het ziekenhuis”. Anke ruimt de spullen op en maakt een krat klaar met alle benodigdheden voor de voeding en de andere technische zorg voor op vakantie. Nauwkeurig wordt alles geteld: “Ik wil niet dat meneer nog dingen op zijn vakantie moet regelen. Ik zie je graag over een week terug en geen dag eerder”, zegt Anke als ze deze meneer een hand geeft als afscheid.

Anke zegt: “Als ambassadeur wil ik dit stuk zorg laten zien en voelen. Samen met het team wijkverpleging, huisarts, ziekenhuizen en zijn/haar specialisten en verpleegkundigen kunnen we de meeste zorg thuis in eigen omgeving laten plaatsvinden.”

Ik denk aan de woorden van de meneer die ik net ontmoet heb: Thuis gaat het over leven, en niet over behandelen. Met veel respect voor Anke en haar collega’s neem ik afscheid. Door mee te kijken krijg ik een blik in het werk van collega’s en dat maakte diepe indruk.

Sietske Ras
Relatiemanager

Contact in de wijk

Het wijkteam is 24 uur per dag bereikbaar. Heeft u nog geen contact met Icare? Bel dan met 0900 88 33. Hieronder kunt u door te zoeken op plaatsnaam de contactgegevens van de Icare teams en locaties vinden.

Ongeldige invoer Veld mag niet leeg zijn