Icare past - voor het verbeteren van processen - de VSM-methode toe. VSM staat voor Value Stream Mapping en is een belangrijk hulpmiddel om ingewikkelde problemen te ontrafelen.
Problemen in processen kunnen het best worden opgelost als alle betrokkenen met elkaar om de tafel gaan. Door het proces van begin tot eind (de stream) met alle betrokkenen te tekenen en telkens de vraag te stellen ”wat heeft de klant daaraan” ontstaat er veel verheldering voor iedereen, zodat iedereen ook met elkaar kaan meedenken hoe het simpelere kan.
Vaak worden in de loop van de tijd zaken aan een proces “toegevoegd” met het doel om het beter te maken. In de praktijk wordt vaak vergeten om ook zaken uit het proces weg te laten, als die geen doel meer dienen. Zo hebben processen de neiging om steeds ingewikkelder te worden. Als je bij elke stap weer even nadenkt over de vraag “voegt dit waarde toe voor de klant” kom je weer tot de kern van een proces. Dit kan alleen als alle betrokkenen bij elkaar zitten, zodat iedereen vanuit zijn eigen expertise kan meedenken over de waarde voor de klant (de vallue) en geen belangrijke zaken over het hoofd worden gezien.
Arnout Pool van het Steeds Beter team heeft bij Icare een aantal van deze sessie begeleid. “Mensen die met elkaar zo’n waardestroom hebben gemaakt zijn ook een kenniscentrum op het onderwerp geworden en kunnen elkaar helpen. Ook bij de ondersteunende diensten zijn inmiddels mensen opgeleid als Waardestroom regisseur.