Cookies

Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Trots op onze woonzorglocaties

Afbeelding: IMG_9528-1 - web

Icare mag zichzelf zien als voorbeeld voor andere zorgorganisaties. Dat vinden de begeleiders van ‘Waardigheid en Trots op locatie’ (WOL). De woonzorglocaties van Icare doen mee met het programma WOL. Dat richt zich primair op kwaliteitsverbetering die los staat van “meer mensen”, maar juist op anders werken door de huidige zorgprofessionals. Denk aan methodisch werken, leer je bewoner kennen, gevarieerde dagbesteding, samenwerking met vrijwilligers en familie, personele bezetting en leiderschapstrajecten.

Het programma WOL biedt locaties ook scans aan, zodat zij kunnen zien waar ze staan in vergelijking met het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Een aantal woonzorglocaties van Icare deed onlangs deze scan, die wordt gedaan door onafhankelijke begeleiders van het overheidsprogramma. De resultaten lieten zien dat Icare trots mag zijn op haar gemotiveerde, zelfkritische en ambitieuze zorgmedewerkers.

Gia Wallinga is directeur zorg bij Icare. Zij was aanwezig bij het eindgesprek met de begeleiders van Waardigheid en Trots. “Waar mijn blijdschap zit, is dat de zorgmedewerkers overal en bij herhaling van de scan kritisch kijken naar zichzelf. En dat zij hun inzichten kunnen gebruiken om steeds weer een stapje verder te komen voor onze bewoners.”

“Je bewoner kennen, is wat onze medewerkers heel goed doen”

De medewerkers scoren vooral hoog op persoonsgerichte zorg. “Onvoorwaardelijk de bewoner leren kennen. Zelfs als het een keer heel druk is, toch op huisbezoek gaan om zo het eigen leven van een nieuwe bewoner te leren kennen. Het gesprek hierover te willen aangaan, met de bewoner zelf, zijn familie en omgeving. Heel mooi om te ervaren dat dit ook door familie en door de WOL-begeleiders wordt gezien en gewaardeerd”, zegt Gia. “Om steeds beter te willen worden en meer van betekenis te zijn, moet je mensen goed kennen. Dan sluit je echt aan op hoe zij geleefd hebben, dan weet je hoe iemand was.”

“Het vermogen om kritisch naar onszelf te kijken en te willen blijven verbeteren is een mooie ontwikkeling, waar we bij Icare goede stappen in hebben gezet. We hebben dat bijvoorbeeld ook geborgd in de weekstart, met de weekstartborden, de dagstart en de permanente aandacht voor wat we willen verbeteren en wat de volgende stap is. Kleine stapjes. Vergeet daarbij ook niet te genieten van wat je hebt bereikt en wat je goed doet. Je bent op weg naar meer van betekenis zijn. Dat is iets wat rustig door kan groeien.”

Geplaatst op: 14-7-2021

Contact in de wijk

Het wijkteam is 24 uur per dag bereikbaar. Heeft u nog geen contact met Icare? Bel dan met 0900 88 33. Hieronder kunt u door te zoeken op plaatsnaam de contactgegevens van de Icare teams en locaties vinden.

Ongeldige invoer Veld mag niet leeg zijn